Pod pokličkou: Zobrazovat na webu Facebook like box?

Právě jsem dostal docela zajímavou zpětnou vazbu od člověka, kterému jsem nabízel reklamní prostor na jednom ze svých webů. Když si mazlíte nějakou webovou stránku, potřebujete jednou za čas pohled někoho zvenčí, zpětnou vazbu od cílovky. Vyhledávejte jí.

Možná necelý rok mám webovou stránku http://prahavirivka.cz. Jedná se o jednoduchý seznam pražských wellness center, kde se dá pronajmout v soukromí whirpool. Kdysi jsem se rozhodl web založit z těchto důvodů:

  1. Samotnému se mi seznam wellness center pohromadě a přehledně hodil.
  2. Podle toho, co ostatní uživatelé na internetu vyhledávají, jsem nebyl sám.
  3. Žádný ze subjektů, kteří na českém internetu byli, neměli zvládnuté SEO, věděl jsem tedy, že nebude tak těžké dostat se na zajímavou návštěvnost.
  4. Vířivky jsou docela drahá klíčová slova, hlavně předražená díky prodejcům vířivek, kteří neumí své inzeráty v CPC dobře zacílit, tudíž se zobrazují i na longtaily jako „pronájem vířivky Praha“, které jsou pro ně naprosto mimo. A na vířivkách jsou obrovské provize, takže jim zvedat cenu keywords asi nevadí.

Spolu s drahými CPC bylo jasné, že se vyplatí umístit na web i AdSense. To byl také první monetizační model, který jsem měl v plánu zavést. V druhé fázi jsem stopoval, kdo z podniků do AdWords investuje, a tyto jsem chtěl přesvědčit pořídit si levnější reklamu přímo na mém webu.

Po roce se mi povedlo nasbírat poměrně slušnou návštěvnost. Hlavně tedy přesně cílenou, jelikož jsem na valnou většinu odpovídajících klíčových slov první v Seznamu i Google. Rozhodl jsem se tedy dát o sobě opatrně vědět podnikům, které v katalogu jsou, vybudovat důvěru, a postupně jim nabídnout zpoplatněné zvýhodnění. Zatím se to daří hůř, než jsem očekával. I přesto, že je to v podstatě win-win, nedokážu to jednoduše podnikům vysvětlit.

Dnes mi přišla od sales managera jednoho z podniků zajímavá reakce:

Dobrý den, myslím si, že bohužel návštěvnost Vašeho webu je dosti malá (67 liků na Facebooku je opravdu málo). Tudíž o zvýhodnění nemáme zájem.

Děkuji

A v tu chvíli mi docvaklo, proč vlastně mám na webu ten Facebook Like box? Na Facebooku nehodlám tvořit komunitu. Dneska už to bez investovaných peněz do reklamy ani nejde, jelikož Facebook razantně omezuje dosah příspěvků. Dal jsem ho tam ze zvyku a muselo mi být jasné, že při návštěvnosti několik tisíc lidí měsíčně, se počet fanoušků nijak závratně hýbat nebude.

Když si mazlíte nějakou webovou stránku, potřebujete jednou za čas pohled někoho zvenčí, zpětnou vazbu od cílovky. Vyhledávejte jí.

Co je důležité je to, že mi nedošlo, že to spousta BFU lidí bere jako jediný ukazatel „návštěvnosti“ stránky, což je v podstatě nesmysl. Chyba byla, že jsem ho nestáhl, je hloupost ho tam mít, když jsem už pochopil, že neplacené promo na FB nemá smysl, a že ho používat nebudu. A pokud budu chtít za reklamu na Facebooku zaplatit, fanoušky v podstatě nepotřebuji.

Celé mě to přivádí ještě k myšlence, jak by se stále jednoduše dalo „oklamat“ inzerenty obrovským množstvím fanoušků. Kdyby na to přišlo, mohu si za pár stovek korun koupit tisíce fanoušků, a tím přesvědčit inzerenty, že investice do reklamy má smysl. Já jsem teda bohužel ten poctiva, který po zamyšlení ten Facebook box stáhne :).

I vy promyslete, jestli má smysl na svém webu opravdu mít FB like box? Opravdu je to váš komunikační kanál?

One thought on “Pod pokličkou: Zobrazovat na webu Facebook like box?

  1. Zajimavy postreh, my na eshopu taky facebook like box mame a fanousku neco pres 300 – nenapadlo me ze by to nekdo mohl brat jako ukazatel navstevnosti/kvality stranek – no popremyslime:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *